Na wstępie zapraszam Was do swojego sklepu, gdzie możecie zakupić ebooki uzupełniające wiedzę przekazywaną przeze mnie w tej serii. W nich jest dużo, dużo więcej, więc jak Wam się spodobają wpisy to i mam nadzieję, że sięgniecie po ebooki. Na razie są jeszcze w przedsprzedaży, ze względu na dopracowywanie formy sprzedażowej, ale mam nadzieję, że Was to nie zniechęci do zakupów w promocyjnych cenach :)
Zapraszam także do zapoznania się ze wcześniejszymi wpisami:
Pora przygotować szczegóły Waszej firmy. Jak widzicie, jeszcze nic nie napisałam o jej zakładaniu, ale jak będziecie czytać na bieżąco, to zobaczycie kiedy powinno nastąpić założenie firmy, bo wcale nie jest to na początku (chyba, że zmusza do tego sytuacja - mnie tak zmusiła przy drugiej firmie. Nie byłam jeszcze na nią gotowa i wpakowałam się przez to w niemałe problemy przez felerne zlecenia i niekompetentną księgową - ale o tym w kolejnych wpisach z tej serii).
Przygotowanie oferty, tego co chcecie robić, bez względu na to, czy są to usługi czy produkty jakie chcecie sprzedawać, pierwsze co musicie przygotować to opisy tego co zamierzacie robić. Zajmuje to tak dużo czasu, że warto abyście przeznaczyli na to przynajmniej miesiąc. Oczywiście, niektórzy zlecają takie prace innym, ale czy naprawdę ktoś inny ma ustalać za Was czym będzie zajmować się Wasza firma? To tylko i wyłącznie Wy powinniście to wiedzieć i Wy powinniście się tym zająć. Później, jeżeli będziecie chcieli i będziecie mieć na to fundusze (które moim zdaniem przydadzą Wam się na coś zupełnie innego - o czym sami się przekonacie w pierwszym półroczu funkcjonowania działalności) spokojnie możecie zlecić dopracowanie tych ofert, z tego co Wy rozpiszecie - szczegół, po szczególe.
W związku z tym, że moja pierwsza firma działała tylko na usługach i zdążyłam przeżyć w niej wypalenie zawodowe, mnóstwo nieuczciwych kontrahentów (branża budowlana jest chyba w tym przodownikiem), a także nieuczciwych klientów, którzy nie chcieli zapłacić za wykonaną usługę (za produkt by zapłacili, ale już za usługę - a po co?), wytrwałam to i dobiła mnie nieuczciwa konkurencja - nie wiem czy to zalety tej branży czy jak, bo jak działam w innych, atmosfera pracy jest zupełnie inna, to postanowiłam, że nowa firma będzie zawierała usługi i produkty. Usługi zlecane innym, produkty w pełni moje, ewentualnie uzupełnione o produkty gotowe.
Inaczej przygotowuje się ofertę pod usługi, gdzie przeważnie ustala się ogólną stawkę, którą następnie modyfikuje się pod konkretne zlecenie (tak jest w projektowaniu - stawki są niby za m2, ale ani tereny, ani wnętrza i oczekiwania klientów nie są sobie równe, więc każde miejsce wycenia się osobno), a inaczej ustala się stawki produktów. Przy stawkach produktów ceny ustala się względem cen rynkowych lub narzuconej oferty handlowej przez producentów - wszystko zależy co się sprzedaje i w jaki sposób funkcjonuje.
Bez względu na to czy oferta dotyczy usług czy sprzedaży własnych lub rynkowych produktów, zakładając firmę sygnuje się ją własną nazwą lub imieniem i nazwiskiem, więc oferując cokolwiek trzeba nadać temu odpowiednią oprawę graficzną, przygotować treści do pierwszych ogłoszeń (można nawet część opublikować w ramach badania rynku - jeżeli pojawią się pierwsze zlecenia, wówczas otworzyć firmę), treści na przyszłą stronę internetową, założyć facebooka, instagram, inne profile firmowe, a nawet wizytówkę firmy na mapach google (to już jak będzie istnieć, ponieważ na kod weryfikacyjny trzeba czekać dwa tygodnie, a wpis jest przygotowywany na dane firmowe). Warto także przygotować logo, wizytówki - w obecnych czasach lepiej elektroniczne - poszukać strony, gdzie można reklamować się zarówno za darmo jak i odpłatnie, podpatrzeć jak działają firmy, które już są na rynku (zalecam patrzeć po największych miastach a nie po tych, w których chcecie działać - lepiej żebyście wyróżnili się od konkurencji a nie ją powielali).
To jest najlepszy czas, żeby tym wszystkim się zająć, bo jak ruszycie z działalnością - nie będzie na to czasu!
-----------------------------------------------------
Komentarze
Prześlij komentarz